F-klassens veckobrev v: 21

I tisdags var det dags för den årliga Trivselkvällen som vi anordnar tillsammans med Föräldraföreningen. Så roligt att så många kunde komma. Det är alltid roligt att träffa er och få visa upp vad era duktiga barn har gjort i skolan. Stort tack till föräldraföreningen för bidraget!!

Nu är det inte många skoldagar kvar på denna termin. Vi repeterar mycket och befäster kunskaper som är viktiga att ha i årskurs 1. På matten har vi jobbat med talraden igen och räknar neråt från 15. Eleverna börjar bli säkra på det.

I svenskan har vi fortsatt med alfabetets bokstäver och bokstavsljud. Vi har spelat ett bingo och där vi har repeterat olika bokstavsljud. Vi har också börjat med ett litet minneshäfte om vårt år i f-klassen.

I går började vi med programmering, ett lite kortare arbetsområde mest för att eleverna ska ha ett hum om det till åk: 1. Vi pratade om vad programmering är och om de hade något som var programmerat hemma. Flera elever kom på att de hade gräsklippare och dammsugare som var programmerade för att göra olika uppgifter. Sedan fick eleverna pilar och en analog bana som de skulle lägga pilarna så att nallen kunde gå från start till mål. När de var färdiga så provade Matilda eller jag banan så att de hamnade rätt.

I dag hittade vi inte Bambu på morgonen, så vi fick börja dagen med att leta. Till slut hittade vi hen i kuddhögen tillsammans med ett litet gosedjur och ett brev. I brevet stod det att Bambu och Lilla bus hade varit uppe på natten och lekt och hittat Bambus gosedjur som hen hade tappat när hen flyttade hit. Bambu frågade oss om vi hade några gosedjur och om vi ville ta med dem till skolan. Vi bestämde att eleverna skulle ta med sig sitt favoritgosedjur till skolan på måndag.

Dagens bilduppgift var att göra konstverk med tråd. Eleverna fick färga trådar med vattenfärg och sedan lägga tråden mellan ett vikt papper, trycka till och sedan dra i en liten trådstump som hängde utanför pappret. En rolig bilduppgift med fint resultat!

V: 22

Måndag: Ta med favoritgosedjuret

Tisdag: Idrott ute

Onsdag:

Torsdag:

Fredag:

Trevlig helg!!

Tesan, Camilla och Matilda

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.