3:ans veckobrev, v. 21

Vi hade en riktigt fin dag tillsammans i Stensjöäng i onsdags. Vädret var på vår sida och Marianna tog oss med på en spännande vandringstur där vi bl.a. fick gå runt bland träden i skogskatedralen, besöka backstugan, testa stenlabyrinten och beskåda den alldeles nya älgskulpturen vid sjön. Elevernas kreativitet fick också utlopp genom att de skapade olika konstverk av natur- och återbruksmaterial som fick stanna kvar på stället. Innan vi bussades hem avslutade vi dagen i skrivarstugan där Marianna berättade för oss om stugans spännande historia.

Veckans grej denna vecka var Turning Torso. Vi lärde oss att en spansk arkitekt designat skyskrapan som tog 4 år att bygga och invigdes år 2005. Turning torso betyder ungefär svängande överkropp och byggnaden ska efterlikna en människa i rörelse.

På musiken med Jannice har eleverna lärt sig vad ordet genre betyder. De fick lyssna på Super Mario-melodin utifrån flera olika genrer såsom rock, punk, reggae, hiphop och jazz för att upptäcka skillnaderna i de olika musikstilarna.

I NO har vi jobbat med årstiden sommar. Vi tittade på ett utbildningsklipp om högtider och traditioner som hör sommaren till. Eleverna skrev sedan i par om en av traditionerna utifrån fakta från filmen och egen informationssökning på nätet. Ni som var med på trivselkvällen i tisdags har redan fått en förhandstitt av dessa arbeten 😊

På engelskan pratade vi om olika väder och lärde oss frasen ”What’s the weather like today”? Eleverna gick runt och ställde frågan till varandra och svarade med ”It’s cloudy”, It’s sunny” etc. beroende på vilket väder deras bild på lappen visade. Vi sjöng också ”The weather song”. Glosorna till måndag blir de sista för denna terminen.

På tisdag nästa vecka åker vi till Diö innan lunch och träffar eleverna i 3:an för att lära känna dem lite bättre inför höstterminen. Vi kommer också att träffa de nya lärarna. Lunchen äter vi tillsammans i Diö.

Mån: Ta med glosboken. Ledtråd veckans grej: Färgglada bitar

Tis: Besök i Diö

Ons: Idrott ute, Bokliden (ta med ombyte)

Tor: Idrott ute (ta med ombyte). Läsläxa (bok + läslogg)