2:ans veckobrev v 21

Det var roligt att träffa så många av er föräldrar på trivselkvällen. Tack för att ni kom.

Denna vecka har vi fortsatt träna på klockan. Vi har repeterat olika klockslag men också börjat jobba med att beräkna tid. Vi har funderat på vad klockan är om 30 minuter eller 1 timme om hon till exempel är 12 nu. Vi har också tränat på att räkna tid ex många minuter är det från 12 till kvart i ett. Vi kan ta reda på det på olika sätt, exempel räkna 5 – skutt.

På SO:n har vi prata om att bo i Sverige och hur naturen kan se ut på olika ställen runt om i vårt land. Vi har jobbat med skog, fjäll och kust. Då läste vi en faktatext och jobbade med olika uppgifter kring det. Vi har också pratat om städer och landsbygd och kommer jobba vidare med det nästa vecka.

När vi hade bild provade vi att göra pop-up-kort. Vi använde samma teknik men eleverna valde på att att göra bland annat luftballong, melon eller ananas.

När vi hade engelska tränade vi på att prata genom att läsa små dialoger med en kompis. Eleverna fick också fråga varandra vad de gillar bäst ex What do you like best, water or lemonade?

I höstas skrev vi ett brev till kommunen där vi undrade varför det inte fanns några övergångställen i Liatorp. Vi fick till svar att det var planerat att bygga om korsningen vid affären och restaurangen, så igår på SOL:en gick vi en runda i Liatorp så att vi kunde testa de nya övergångsställena.

På svenskan jobbar vi vidare med vår läsförståelse genom att läsa olika texter och vi pratar också tillsammans för att jämföra hur vi svarat på olika frågor. En del frågor har ett tydligare rätt svar och andra frågor kan ha flera svar som blir rätt. Ibland måste man tolka det som står i texten för att kunna svara och ibland måste man gissa och använda sina egna erfarenheter för att kunna svara på frågor.

Vi har också fortsatt jobba med att skriva till en bild. Eleverna är väldigt fantasifulla och det blir härliga texter.

Igår spelade eleverna brännboll på idrotten.

I onsdags fick eleverna också testa på att äta i sitt nya klassrum. Det var väldigt roligt och klassen längtar efter att få byta klassrum till hösten.

Måndag: Veckans grej – Färgglada bitar

Tisdag:

Onsdag: Simundervisning – ta med handduk, badkläder och frukt.

Torsdag: Idrott ute – ta med ombyte och handduk.

Fredag: Läsläxa – kom ihåg boken och läskortet.

Ha en fin helg!

//Betty & Maria