2:ans veckobrev v 15

Så roligt att träffas igen efter lovet.

I veckan har vi på svenskalektionerna läst två olika dikter.. Den ena hette Stjärnorna och den andra Jag såg ett par hårda ögon. Vi har pratat om vad de handlar om och vad författaren kan mena med ex hårda ögon och varma ögon. Vi har pratat om olika ord ex svärmar och skärvor. Eleverna har också fått testa att skriva egna dikter på två olika sätt. Vi har också jobbat med läsförståelse genom att läsa en text om en försvunnen sparkcykel och svara på frågor.

På matematiken har vi repeterat uppställning med addition och det känns som att de flesta börjar bli säkra på detta. Vi har också gått vidare till uppställning med addition, men vi har inte börjar växla ännu. Vi pratar om att alltid börja med entalen och att det är viktigt att varje talsort hamnar rakt under varandra. Tillsammans med treorna repeterade vi bråk genom att spela bingo och sen klurade vi på hemliga tal ex börja med 10, addera 5, addera 7, subtrahera 8, vilket tal blir det?

På tekniken började vi prata om de fem enkla maskinerna som är kil, skruv, hjul, hävstång och lutande planet. Vi började med en film och sen tittade vi på exempel där de används i vår vardag ex kilen finns i yxan, lutande planet kan vara en ramp bredvid trappan och hjulen finns på både cykel och bil.

På NO undersökte vi friktion genom att testa olika skors grepp. Gummistöveln och vinterskon klarade att stå kvar länge än flipfloppen och gympaskon. Vi pratade om begreppen hög och låg friktion när vi jämförde om is gled bäst på olja eller sandpapper.

OSB – Simundervisning

Simhallen har tyvärr varit stängd några dagar denna vecka på grund av en läcka. Det innebär att våra tider har blivit framflyttade och eleverna kommer istället börja simma vecka 17.

Måndag: Veckans grej – liten men stark

Tisdag:

Onsdag:

Torsdag: Idrott inne (ombyte och handduk). Ta med matteläxan.

Fredag: Läsläxa– kom ihåg boken och läskortet.

Veckan 17 – 22

Simskola onsdagar och torsdagar. Kom ihåg badkläder, handduk och frukt.

Trevlig helg!

//Betty & Maria