2:ans veckobrev v 12

Bättre sent än aldrig. Här kommer förra veckans brev.

På slöjden jobbar eleverna med att göra monster. De har gjort skisser, klippt ut delar och sytt ihop med nål och tråd. När de är klara med sitt monster ska de också göra en liten utvärdering där de bland annat berättar hur det gjorde och vilket material de använt. De som börjar bli klara kommer snart att få testa sy på symaskin.

Bilden började med en berättelse om hur snö fick sin färg. I berättelsen får vi höra om när snödroppen delade sin färg med snön. Därefter gjorde vi egna snödroppar med hjälp av olika material.

Under SO-lektionerna lärde vi oss mer om både kristendom och islam. Vi har tittat på film och läst text om båda religionerna Vi pratar bland annat om deras heliga bok, byggnad och symbol. Vi har också hört berättelserna om Jesus födelse, liv och död. Vi jobbade med viktiga ord i ett korsord och att sammanfatta vad som hände på påskens olika dagar. Nästa vecka blir det bland annat någon berättelse från islam.

På matematiken har vi påbörjat nästa kapitel som kommer handla om att addera och subtrahera talen upp till 1000 med varandra. Vi började med att addera tal som 400 + 375 och 334 + 40. Vi har också jobbat med lite svårare tal som 571 + 22 och 623 + 234. Vi tränar på att addera varje talsort för sig eller att använda uppställning. Vi har också jobbat med uppställning där vi behöver växla in ental till ett tiotal och komma ihåg att skriva minnessiffra.

Veckans grej handlade om Downs syndrom och vi lärde oss bland annat varför internationella Downs syndrom-dagen/Rocka sockorna-dagen infaller den 21/3. Vi  har pratade om allas lika värde och att olika är bra. På tisdagen gjorde eleverna en målarbild eller ett bokmärke i Rocka sockorna-anda.

Vecka 13

Måndag: Veckans grej – högtidsö

Tisdag:

Onsdag:

Torsdag: Idrott inne (ombyte och handduk). Ta med matteläxa.

Fredag: Läsläxa– kom ihåg boken och läskortet.

Ha en fin helg!

//Betty & Maria