F-klassens veckobrev: 10

Vilken snöig och kall vecka vi har haft, det har gått åt mycket extrakläder så fyll på i era barns extrakläderslådor.

Veckans bokstav har varit Bb och eleverna har i grupper fått skriva ord som böjar på B. De kom på många ord på en ganska kort tid. När vi gör skrivuppgifter i par så får eleverna turas om att skriva och ljuda orden tillsammans. Det är jätteroligt att se hur de hjälper varandra på ett bra sätt. Nästa veckas bokstav är Gg. Kom ihåg läxan till torsdag.

På våra språkpass har vi jobbat med att lägga till ett bokstavsljud till ett ord så  det blir ett nytt ord, t.ex. R + 8 = Råtta. Låter kanske lätt, men för en 6 – 7 åring är det ganska svårt. Vi kommer att fortsätta med detta nästa vecka.

På matten har vi jobbat med att förbereda oss inför addition och subtraktion och dubbelt hälften. Vi kommer att jobbar med det några veckor framöver.

På veckans No-pass har vi börjat med ett nytt område som är hållbar utveckling. Vi började prata om skräp och vad som inte ska hamna i naturen. Eleverna har jobbat mycket med detta på förskolan så de kunde redan jättemycket. Vi tittade också på en film om hur skräp återvinns och vad det blir av det som är återvunnet.

På tisdag nästa vecka är det ingen idrott för vi ska åka till Folkets hus i Älmhult på en föreställning som heter Skogen.

Nästa vecka börjar jag med terminens utvecklingssamtal. Ni som inte har lämnat in lappen om samtalstider försök att göra det så fort som möjligt.

Vecka: 11

Måndag:

Tisdag: Folkets hus

Onsdag:

Torsdag: Läxa

Fredag: Veckans grej ledtråd: Goda saker

Trevlig helg!!

Tesan, Matilda och Camilla

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.