3:ans veckobrev, v. 10

Denna vecka har vi jobbat vidare med arbetsområdet Rymden. Vi har lärt oss om månen, bl.a. att månen saknar atmosfär och att klimatet därför är antingen väldigt varmt eller väldigt kallt. Vi vet också att inget kan leva på månen då den ju saknar både syre och vatten. Som bilduppgift har eleverna illustrerat månens olika faser.

I matten har vi arbetat med att uppskatta, mäta och jämföra längd och höjd i meter, decimeter och centimeter. Vi har också tränat på att omvandla till en gemensam enhet som ett led i att lösa uppgifter. Eleverna har använt blockmodellen till hjälp vid problemlösningen.

På svenskan har vi jobbat med meningar, frågor och utrop. Vi har också tränat vidare på dialog genom att hitta på dialoger utifrån olika bilder.

I tisdags på musiken fick eleverna gestalta olika känslor. Vi lyssnade på musikstycken som kunde härledas till känslorna glad, arg, ledsen, förvånad och rädd. När eleverna rört sig till musiken utifrån känslorna lyssnade vi på samma musik men nu fick de istället rita den aktuella känslan.

Torsdagens idrottspass höll Lily P och Adela i. Vem tar och redskapsgymnastik stod på dagordningen 😊

Eleverna har fått med sig ett informationsbrev hem (se röd plastficka) till dig som vårdnadshavare med allmän information om de nationella proven som börjar nästa vecka.

Vecka 11

Mån: Ta med glosbok.  Ledtråd veckans grej: Ett hoppfullt djur

Tis:

Ons: Idrott

Tor: Idrott. Läsläxa + läxa i stavning och grammatik (röd mapp med).

Fre:

Önskar er en fin helg! /Maja