3:ans veckobrev, v. 7

Veckans grej denna vecka var, kanske inte helt oväntat, Alla hjärtans dag. Vi lärde oss att det på 200-talet levde en munk i Italien som hette Valentin och som vigde förälskade par i smyg vilket inte gillades av kejsaren. Det är till minne av Valentin som vi firar denna dag. För att uppmärksamma att det också är vänliga veckan har vi pärlat vänskapsarmband där varje pärla representerar en värdefull egenskap hos en bra vän. Vi har också fyllt i hjärtan med vänliga uppdrag.

På engelskan lyssnade vi på och körläste ”At the insect circus”. Vi gjorde en övning kallad ”Find your twin” där eleverna rörde sig runt i klassrummet och ställde frågor till varandra (Who are you? What do you like? What don´t you like?) tills eleven hittade sin tvilling (en elev med samma beskrivning).

I tisdags hade vi klassråd i ett lite annat format än vad vi brukar. Eleverna deltog interaktivt och anonymt genom padlet där de fick uttrycka sina tankar som syntes för alla i realtid vilket var uppskattat av eleverna. Vi utsåg nya elevrådsrepresentanter och i torsdags fick Adela och Kevin lyfta klassens åsikter på elev- och matrådet.

Erik och Noa höll i torsdagens idrottslektion med bravur hälsar Tesan. Indiansmyg stod på agendan.

Vi har arbetat vidare med vårt solsystem och lärt oss mer om våra planeter. För att synliggöra att jorden går i omloppsbana runt solen, men också att jorden roterar runt sin egen axel vilket ger oss dag och natt, genomförde vi ett experiment med en jordglob och en lampa (solen).

På svenskan har vi gjort s.k. kedjedikter och tillsammans med åk 2 skrev eleverna klart deras berättelser om när fröken blev kidnappad av aliens 👽

Matten denna vecka har handlat om att kunna se sambandet mellan division och multiplikation med 4 och 8. På den praktiska matten med åk 2 idag spelade vi Yatzy.

Veckan avslutades med ”Lilla aktuellt skola” och utvärdering i tankeboken. Nästa vecka är det sportlov. Ett bokmärke med ditt barns elevkod till jagharläst.se ligger i plastfickan. Där får de gärna får logga in och göra ett sportlovsquiz om andan faller på 😊

Mån: Ledtråd veckans grej: Mångarmad

Tis:

Ons: Idrott (handduk + ombyte) Besök av Jessica från ”Ung företagsamhet”.

Tor: Idrott (handduk + ombyte)

Fre:

Önskar er en fin helg! /Maja