3:ans veckobrev, v. 6

I NO har vi introducerat ett nytt arbetsområde, Solsystemets himlakroppar och deras rörelser. Människan i rymden. Eleverna har fyllt i ett s.k. VÖL-diagram där de funderat på vad de redan vet men också vad de önskar lära sig om rymden. Vi har lärt oss om universums tidiga utveckling och Big Bang/stora smällen genom att titta på film, diskutera, läsa och svara på läsförståelsefrågor. Vi har vidare lärt oss vad planeterna i vårt solsystem heter och att Pluto är en dvärgplanet som inte längre räknas som den yttersta och nionde planeten.

För att få en uppfattning om avståndet mellan planeterna gick vi en s.k. ”rymdpromenad”. Vi utgick ifrån solen (skolgården) och mätte sedan utifrån en avståndstabell avståndet till nästa planet, Merkurius, där vi placerade ut en snöboll. Vid varje distans stannade vi till och formade olika stora snöbollar som fick representera planeterna. Det blev en lång promenad, förbi Mariannes fotvård, där slutligen Neptunus hamnade 🙂

Svenskan denna vecka har också gått i rymdens tecken. Vi har tillsammans brainstormat kring rymdord och eleverna har tränat på att skriva dialoger mellan utomjordingar. Tillsammans  med åk 2 har vi startat upp en skrivuppgift kallad ”När min fröken blev kidnappad av utomjordingar”. Som uppstart gjorde vi en kooperativ övning kallad ”karusellen” där eleverna i lärpar cirkulerar mellan olika stationer, läser vad som skrivits vid stationen och fyller på med nya ord/tankar med syftet att inspirera varandra kring vad den berättande texten kan handla om. Eleverna har också gjort planeringar inför skrivandet.

I matten har vi jobbat med 4:an och 8:ans tabell på olika vis, både praktiskt och i matteboken. Eleverna har fått med sig ett vikpapper med 8:ans tabell hem att träna till nästa torsdag (gör B, C, D och E hemma). På engelskan har eleverna arbetat digitalt med olika övningar ur läromedlet Magic.

Det blev en lyckad förmiddag i ishallen i torsdags med glada barn och mycket kul på isen!

Vecka 7

Mån: Tjej- och killgrupp. Ta med glosboken.

Ledtråd veckans grej: Valentin och hans kort

Tis:

Ons: Idrott

Tor: Idrott. Svenskaläxa (ta med röd mapp) + läsläxa. Lämna in matteläxan, 8:ans tabell.

Fre:

Önskar er en fin helg! /Maja

Glöm inte fylla i Skolinspektionens enkät. Det ger oss värdefull input i vårt utvecklingsarbete.

Vårdnadshavare i åk 1–3, följ länken: https://svara.origogroup.com/skolinspektionen/vh/BfZxHL#Q0