2:ans veckobrev v 6

Igår hade 2–3:an åter igen en härlig förmiddag i ishallen. På veckans styrda rast passade vi på att åka pulka och måla i snön.

I veckan har vi jobbar klart med bråktalen i matten. Idag avslutade vi med att spela ett pizza spel där tränade olika bråktal.

På svenskan har vi startat upp en skrivuppgift som heter ”När man fröken blev kidnappad av utomjordingar”. För att samla inspiration och idéer gjorde vi först en övning som heter karusellen. Då fick eleverna komma på olika förslag ex hur kan rymdvarelserna se ut och hur kan planeten se ut, hur räddas fröken och hur slutar berättelsen. Eleverna flyttar runt till de olika frågorna, läser vad som skrivits tidigare och fyller i någon egen tanke. Igår började vi planera för att skriva.  Vi har också skrivit en dialog mellan två rymdvarelser.

På NO:n har vi börjat jobba med blandningar och lösningar och pratat om skillnaden. Vi testade att röra ihop olika ämnen för att se om det blev en blandning eller lösning. Vi testade att göra en saltlösning och låta den stå några dagar. Då kunde vi se att vattnet avdunstat och att bara saltet var kvar. Vi har också undersökt om socker löser sig snabbast i varmt eller kallt vatten.

Igår gjorde Nora superfina alla hjärtans dags-kort med klassen. Det är härligt att läsa de fina hälsningarna eleverna skriver i kortet.

Vecka 7

Måndag: Veckans grej – Valentin och hans kort.

Tisdag:

Onsdag:

Torsdag: Idrott inne (ombyte och handduk). Ta med matteläxan.

Fredag: Läsläxa – kom ihåg boken och läskortet.

Vecka 8 – Sportlov

Ha en fin helg!