F-klassens veckobrev v: 49

Det fortsätter att hända märkliga saker med nissarna Truls och Tindra i vårt klassrum. I tisdags hade 1:orn en liten julgran vid nissarnas dörr och i vårt klassrum var det granris och barr. Så märkligt…. Vi fick ett brev där nissarna undrade lite om julgranen. Så vi  tittade på en film om julgranens historia och lärde oss att bl.a. att julgranen kom från Tyskland och att det huggs ca 3 miljoner granar varje år. Vi skrev och ritade tillsammans med vår 1:a kompis vad vi kom ihåg från filmen.

I går var det dags för nissebus igen. Då låg det ett vedträd innanför klassrumsdörren och pyttesmå vedträn lite överallt i klassrummet. Vad i hela friden kunde detta betyda?? Vi tittade på film igen och lärde oss att vedträdet var föregångaren till julklappen. Vi skrev och ritade tillsammans med vår 1:a kompis igen och lärde oss tex. att man skrev elaka saker på vedträden som kastades in genom dörren. Eleverna tyckte att detta var mycket elakt. Undra vad som händer med nissarna nästa vecka.

Veckans bokstav har varit Dd och eleverna hade bl.a. med sig diamanter, däck, dockor och dinosaurier. På bilden gjorde vi fina drakar som sprutar eld . Svaret på veckans grej var dinosaurie. Vi lärde oss vad ordet dinosaurie betyder, fråga gärna era barn så får vi se om de kommer ihåg det.

Nästa vecka är det terminens sista bokstav som är Kk. Ledtråden till veckans grej är: Mamma Mu.

På veckans mattepass har vi fortsatt att jobba med talen 0-10 på olika vis. Vi har spelat mattespel med addition, tränat tal och siffror på en hundraruta, tränat på talen före och efter och spelat mattespel på Ipaden som tränar tallinjen. Nästa vecka är det sista veckan med talen 0-10.

V: 50

Måndag:

Tisdag: Lucia kl: 8:00 i Församlingshemmet.

Onsdag:

Torsdag: Läxa

Fredag: Veckans grej, ledtråd: mamma Mu.

Ha en fin tredje advent!

Tesan, Camilla och Matilda

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.