2:ans veckobrev v 49

I veckan har vi gjort superfina julstjärnor.

Vi har också jobbat klart med kapitlet om division. Veckans matteläxa handlar också om division. Det är lite klurigt för många så sitt gärna med eleverna när de gör läxan om det behöver lite extra stöttning.

Med treorna spelade vi också närmst 1000 och jobbade med plus, minus och gånger och hur det kan användas för att olika tal ska stämma.

På engelskan testade eleverna att spela Finns i sjön på engelska.

Vi har också jobbat med känseln. Vi läste först en bok. Eleverna fick också prova att känna på tre föremål med foten och sen känna på samma föremål med handen. Vi pratade om att olika delar på kroppen har olika många känselceller, så det är lättare att använda fingrarna.

Veckans grej var Alfred Nobel och under veckan har svenskalektionerna också handlar om Nobel och Nobelfesten. Eleverna har fått dela ut ett eget Nobelpris till någon ex bästa fotbollsspelare, bästa lillebror, och finaste katten. Eleverna fick också planera en egen nobelmeny. Det blev väldigt kreativa och fina menyer som säkert hade smakat jättegott.

Vecka 49

Måndag: Veckans grej – först i tåg

Tisdag: Lucia kl 8.00

Onsdag:

Torsdag: Idrott inne (ombyte och handduk). Ta med matteläxan.

Fredag: Läsläxa – kom ihåg boken och läskortet.

Trevlig helg!

//Betty & Maria