3:ans veckobrev, v. 49

På tekniken i måndags provade vi experimentet ”bakpulverbomben”. Eleverna fick först skriva en hypotes, dvs. vad de trodde skulle hända med burken. Efter experimentet beskrev de resultatet för att slutligen formulera en slutsats. Vi har också tittat på ”Mitt liv som grej” och lärt oss om säkerhetsnålens historia.

Veckans grej denna vecka var Alfred Nobel. Vi lärde oss intressant fakta om honom som vi fördjupade under svenskapassen som denna vecka gått i Nobels anda då eleverna bl.a. komponerat lyxiga 3-rättsmenyer tillsammans. Eleverna har också gjort egna nobelpris. De funderade ut någon som de ville tilldela priset och tränade på att skriva en motivering till pristagaren.

I engelskan har vi följt Jennie, Jack och Dino som återvänt till jorden och landat i djungeln med sitt rymdskepp. Vi har lyssnat och läst texten ”Back on earth” och samtalat om bilderna.

På matten har vi jobbat med att kunna välja lämpliga huvudräkningsstrategier vid addition. På den praktiska matten med åk2 idag spelade vi tärningsspelet ”Först till 1000” för att därefter klura ut rätt räknesätt (plus, minus eller gånger) till givna tal.

Vi har lärt oss om järnåldern på SO:n. Eleverna har tittat på film, skrivit faktatexter med hjälp av nyckelord och provat på att skriva egna runrader.

Vi har nu sammanfattat vårt arbete med pantresan i form av en gemensam teckning som representerar klassens tävlingsbidrag. Vi har arbetat kring fem avsnitt som handlat om energi, material, återvinning och pant, människan och naturen samt hållbar utveckling. Som avslut gjorde vi ett digitalt studiebesök i Pantamera-fabriken och ett pantquiz för att testa våra kunskaper.

Från och med nästa vecka har eleverna idrott som vanligt igen på onsdagar och torsdagar (ingen simning) så glöm ej idrottskläder. Era barn har fått mycket beröm från simlärarna under dessa veckor för deras goda kunskaper och det har varit kul för både mig och Tesan att få följa deras framsteg i bassängen.

V. 50

Mån: Ta med glosboken. Tjej- och killgrupp. Ledtråd, veckans grej: Först i tåg.

Tis: Luciafirande i församlingshemmet kl. 8.00

Ons: Idrott (ombyte + handduk)

Tor: Idrott (ombyte + handduk). Läsläxa (ta med bok + läskort)

Fre:

Ha en fin helg! /Maja