1:ans veckobrev v.49

I måndags avslutade vi vårt tema om förr i tiden. Vi tittade på ett avsnitt av Emil i Lönneberga, när han skulle börja skolan och de hade husförhör. Eleverna fick se mycket av hur det var att leva för ca 100 år sedan. De skulle sedan i sina böcker skriva om vad de hade gillat och inte gillat om de hade levt för 100 år sedan. En del skrev om att de inte hade gillat mycket läxor och att gå i skolan på lördagar. De hade gillat att få bo på en gård och ta hand om djuren.

Nissarna hade busat till det ordentligt i torsdags då det låg stora och små vedträn, med God jul band på, överallt i klassrummet. Tydligen var detta ett bus som de ofta gör i Tomtebyn och vi hade ingen aning om varför det var så kul. Vi tittade på en film där vi fick reda på att det var ett bus man gjorde förr i tiden och att det var så man  så småningom började med julklappar. I tisdags fick vi lära oss lite mer om varför man faktiskt tar in en julgran inomhus vid jul.

I tankeboken denna vecka fick de skriva om vad de tycker är jobbigt/svårt/tråkigt i skolan. De fick bara skriva om lektionerna då jag vill ha lite feedback på vad de tycker. En del tycker att det är svårt i matteboken, en del att arbeta med matte 2 och 2 och en del att skriva för hand.

Vi har också gjort Legilexi under veckan. Det är ett digitalt kartläggningsprogram som testar av deras läskunskaper så som avkodning, hastighet och förståelse. Vi gör detta 3ggr/läsår för att kunna följa deras utveckling och för att se om vi behöver göra några speciella insatser.

I matte har vi nu kommit in på subtraktion inom talområdet 10-20 och än så länge har vi bara tränat på metoden att räkna nedåt, te.x. 15-3 (då ska man tänka 3 skutt nedåt).

På tisdag är det ingen idrott eftersom vi ska gå Lucia. Vi samlas i församlingshemmet vid 8. Klär ert barn om där så kom gärna lite tidigare. Välkomna!

v.50

Mån: