F-klassens veckobrev v: 47

Denna vecka har vi haft många elever sjuka i förkylning och feber. Vi hoppas att fler är piggare nästa vecka.

I onsdags hände det något märkligt. Det fanns en liten dörr vid skåpet in till 1:ans klassrum. Den har inte funnits där förut utan hade kommit dit under natten. Det låg även ett brev instucket under dörren. Vi öppnade dörren till 1:ans klassrum och de hade också fått en dörr på motsatt sida under natten. Vi samlades i 1:ans klassrum och öppnade brevet. Sååå spännande. I brevet stod det att det var två nissar som hade flyttat in under natten. De hette Tindra och Truls och kommer att bo i våra klassrum fram till jullovet. Vi hade flera frågor till dem så vi skrev ett brev tillsammans där vi skrev att de gärna fick stanna och att det var de var ett oväntat besök. Vi frågade dem om hur de har det hemma hos tomten och hur de har det i sitt hus. Tyvärr så krånglade det med utskriften, kanske var det nissarna som busade med oss, så vi fick skriva ut och lämna brevet vi deras dörr i går. När vi kom till skolan i går fanns det ett stort tjockt brev och ett lite mindre brev vid dörren. Vi samlades igen i 1ans klassrum och öppnade brevet. I detta brev stod det att de hade funderat på en sak som de inte vågade fråga tomten, frågan var: Varför firar vi jul? Eleverna fick sätta sig i smågrupper och diskutera varför. De skrev ner sina svar som vi sammanställde i helgrupp. Många kluriga svar blev det. Nästa vecka kommer nissarna få svaret.

Veckans bokstav har varit Åå och som bokstavsläxa hade eleverna med sig åsnor, åttor, ånglok och en ål. Svaret på veckans grej var återvinning och vi fick bl.a. lära oss att man återvinner för att spara energi och på naturen. Nästa veckas bokstav är Nn och ledtråden är färgglad flygare.

På matten i onsdags delade vi in eleverna i tre olika grupper och körde stationsarbete. De olika stationerna var 100 bitars pussel, olika matteövningar på Ipaden och skolverkets kartläggning som heter lekparken. Eleverna tyckte att mattelektionen var omväxlande och rolig. På den andra mattelektionen tränade vi på siffrorna 7-10, delade upp talet 7 och jobbade i våra mattehäften.

I tisdags på idrottslektionen höll vår praktikant Emilia i alla övningar. Vi lekte banantagen, vanlig tagen och kinesiska muren. Eleverna kämpade på toppenbra!!

I dag har vi haft en mysig adventsmorgon tillsammans med alla elever på skolan. Vi hade även bjudit in de stora barnen på förskolan. Efter adventsmorgonen fikade vi tillsammans.

Kom ihåg att meddela i kontaktboken vad ert barn ska vara på lucia.

V: 48

Måndag:

Tisdag: Idrott

Onsdag: Tesan ledig

Torsdag: Läxa

Fredag: Veckans grej.

Ha en fin första advensthelg!🕯

Tesan, Camilla och Matilda

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.