1:ans veckobrev v.47

I onsdags hände det något mycket spännande i vårt klassrum! När vi kommer in på morgonen så upptäcker vi att det sitter en liten dörr på väggen in mot F-klassens rum och det ligger ett kuvert under dörren mellan våra klassrum. Vi kollar med F-klassen om de sett kuvertet och de berättar att de också fått en dörr i sitt klassrum. Det var bara att skippa det som vi planerat att göra och istället samlas för att läsa brevet som var adresserat ”Till F+1”.

Vi skrev tillsammans ett litet brev till nissarna som vi lade till nissarna i torsdags kväll och nu väntar vi på att få svar.

På torsdags morgon låg det ett nytt kuvert under dörren med ett nytt brev till oss. Denna gången fick vi ett uppdrag att hjälpa nissarna med frågan ”Varför firar vi jul?”. I grupper fick eleverna skriva ner vad de tror är anledningen till att vi firar jul. Vi fick massor av bra förslag men vi vet inte vad som är rätt ännu men vi tror att vi kanske kommer att få lära oss det.

Idag verkar det som om nissarna har haft inflyttningsfest då det står flyttkartong och pizzakartong utanför dörren…

Vi har börjat på ett nytt kapitel i matteboken som handlar om att addera tal upp till 20. Vi har lärt oss två metoder, att räkna upp och att bygga 10 först. Att bygga 10 först var svårt för många så det kommer vi att arbeta mer med nästa vecka.

I tisdags på idrottslektionen höll vår praktikant Emilia i alla övningar. Vi lekte banantagen, vanlig tagen och kinesiska muren. Eleverna kämpade på toppenbra!!

Idag hade vi adventsmorgon tillsammans där vi även hade bjudit in förskolans barn. Vi sjöng lite sånger tillsammans och 3:orna läste fina verser när de tände adventsljusen. Efteråt fikade vi på pepparkakor och saft.

v.48

Mån:

Tis: idrott

Ons:

Tors: läsläxa

Fre: matteläxa

Ha en fin första advent!

Sofie, Johan och Jannice