3:ans veckobrev, v. 47

På tekniken i måndags tillverkade vi lerkrukor likt stenåldersmänniskorna vi läser om på SO:n. Vi tittade på ett avsnitt ur Pantresan som handlade om hållbar utveckling och vad vi kan göra för att vara mer klimatsmarta såsom att äta mindre kött, handla på second hand och minska matsvinnet genom att lukta, titta, smaka och känna på maten innan vi slänger den, även om bäst före-datum passerat.

I matten har vi utforskat hur tidigare kulturer visade tal och fått en inblick i andra talsystem än det vi är vana vid. Flera elever har varit hemma sjuka  denna vecka så vi har saktat ner tempot lite, framför allt i matten för att ingen ska halka efter.

I onsdags på SO:n fick vi ta del av flera intressanta tidslinjer. Eleverna tyckte det var roligt att lyssna på varandras redovisningar. De elever som inte hunnit göra sin tidslinje har till nästa onsdag på sig att göra klart den. Vi pratade vidare om bondestenåldern och har nu kommit in på bronsåldern.  Veckans grej denna vecka var Advent.

På engelskan lyssnade vi på ”Dino grows” för att sedan göra en parövning där vi tränade på frasen ”What time is it”? och att svara med olika klockslag ”It´s one o´clock”, ”It´s four o´clock” osv. Glosorna till nästa vecka har koppling till klockan.

Vi har haft både klassråd och elevråd denna vecka. På svenskan har vi arbetat vidare med faktatexter. Eleverna har läst om rådjuret, klippt ut och sorterat in stödord ur faktatexten i en s.k. sexfältare och börjat formulera en egen faktatext utifrån stödorden. Lite Mandala-målningar och ett värdegrundsspel tillsammans med 2: orna har också hunnits med 😊

Imorse samlades hela skolan tillsammans med förskolans äldre barn och sjöng adventssånger för att sedan mumsa på pepparkakor. 3:orna tände ljus och läste fina adventsverser.

Vi tackar Saga för hennes praktik hos oss i klassen. Veckobrevet får avslutas med lite vinter/adventsbilder och bilder från Haganäsbadet där ena gruppen tränat livräddning och andra gruppen förfinat simtekniken.

Mån: Ta med glosbok. Ledtråd veckans grej: Sveriges största rovfågel

Tis:

Ons: Simundervisning (badkläder + handduk)

Tor: Simundervisning (badkläder + handduk) Läsläxa (ta med bok + läskort)

Fre:

Ha en fin första adventshelg! /Maja