2:ans veckobrev v 47

Under veckan har vi startat upp arbetet med division. Det var nytt för de allra flesta så vi har jobbat en del med kuber och att praktiskt lägga dessa i lika stora grupper samt att ringa i olika sorters grupper i matteboken. Vi har också tränat på att skriva divisioner och pratat om hur division hör ihop med multiplikation. Vi tränar vidare nästa vecka.

I veckan hade vi klassråd och pratade om vad som är bra i klassen ex att vi kan samarbeta, lyssna på varandra och kan mycket matte. Vi ska träna vidare på att räcka upp handen och ge varandra arbetsro.

Under NO-lektionerna jobbade vi först vidare med smaken. Då fick alla smaka på marshmallow, kakao, chips och vinäger för att uppleva sött, beskt, salt och surt. Vi skrev också en faktatext om smaken. Sen har vi också läst en bok om synen och testat flera olika saker med våra ögon. I bilderna nedan finns instruktioner hur man gör, så be gärna era barn att visa hur man gör. Vi har också studerat olika synvillor och pratat om hur ögonen kan luras av vad vi ser.

När vi hade svenska med treorna skrev alla en faktatext om rådjuret. Vi har tränat på att göra olika underrubriker i texten. Vi hann också med att spela ett vänskapsspel i grupper om 3, där eleverna fick svara på olika frågor ex vad gör dig glad, när kan man säga förlåt och hur en bra klass ska vara. Gruppen fortsatt sen att samarbeta och ritade en mandala tillsammans. De blev superfina!

Vi avslutade veckan med en jättemysig adventsstund tillsammans med hela skolan och de äldre barnen från förskolan. Vi sjöng några sånger och treorna läste verser för oss och tände de fyra adventsljusen. Sen fikade vi på pepparkaka och saft.

Kom ihåg att meddela vad ditt barn ska vara i Luciatåget.

Vecka 48

Måndag: Veckans grej – Sveriges största rovfågel

Tisdag:

Onsdag:

Torsdag: Idrott inne (ombyte och handduk). Ta med matteläxan.

Fredag: Läsläxa – kom ihåg boken och läskortet.

Ha en skön helg!

//Betty & Maria