3:ans veckobrev, v. 46

I måndags på tekniken tillverkade eleverna redskap som användes under stenåldern. De fick först fundera på vilket redskap de ville tillverka för att sedan gå ut och samla på sig material för tillverkningen. Eleverna var kreativa och det gjordes pilbågar, slangbellor, fiskespön och yxor.

I SO har vi arbetat med tidslinjer. Jag ritade upp och presenterade min tidslinje på tavlan utifrån samma mall som eleverna fått med sig hem i läxa till nästa vecka för att ge dem förförståelse och uppslag kring hur de kan tänka när de gör sin egen tidslinje. Vi har nu lämnat jägarstenåldern och jobbat vidare med bondestenåldern/yngre stenåldern. Eleverna läste en faktatext med tillhörande läsförståelsefrågor för att sedan skriva en faktatext om bondestenåldern utifrån nyckelord.

Veckans grej denna vecka var jättepandan. Eleverna lärde sig bl.a. att den bara finns i Kina och att den inte går i ide som andra björnar.

I NO provade vi på att göra återvunnet papper, ett experiment från Pantresan som eleverna ville testa. Den geggiga pappersmassan av gamla tidningar blev efter några dagars torka i klassrummet till fina återvunna pappersark.

Vi har målat glasburkarna inför ljusmanifestationen Tusen lyktor som uppmärksammar alla barns rätt i samhället utifrån barnkonventionen. De kommer lysa upp fint i Hjärteparken ikväll.

Idag har vi haft praktisk matte där eleverna spelade ”Först till hundra” för att sedan öva på att skriva och rita egna räknehändelser (multiplikation). Vi har tränat måndagens glosor digitalt och tittat på Lilla Aktuellt skola. Eleverna utvärderade också veckan i deras tankeböcker.

Nästa vecka kommer en praoelev från åk 9, Saga, till oss i 3:an. Det ser vi fram emot.

V. 47

Mån: Ta med glosbok. Veckans grej, ledtråd ”Väntans tider”.

Tis:

Ons: Simundervisning (badkläder + handduk).  Läxa, ”Min tidslinje”.

Tor: Simundervisning (badkläder + handduk). Läsläxa (ta med bok + läslogg).

Fre:

Ha en fin helg! /Maja