1:ans veckobrev v.45

Det har varit en mycket bra vecka med flitiga elever som arbetat så pennan glöder, så härligt att se! Vi har även fått in nya ”pallar” som eleverna kan sitta på runt omkring i klassrummet vilket gör att det bli lugnare i klassrummet. Här visa killarna hur pallarna ser ut.

I matte har vi arbetat med orden fler, färre, större än och mindre än. De har tränat på att jämföra olika tal och olika mängd med hjälp av de orden. Vi har även tränat på talföljder upp till 20.

I tisdags på idrotten så lekte de skala banan som uppvärmning och de hade därefter redskapsbana.

I SO har vi startat upp ett nytt tema som handlar om förr i tiden. Eleverna fick börja med att i sina nya grupper diskutera vad de trodde om; hur länge sen är förr i tiden, vad var annorlunda då, hur var skolan då? De var ganska överens om att förr i tiden nog är ungefär 100 år sedan och att man fick slå barn då. Nästa vecka kommer arbeta vidare med temat och se om de hade rätt.

På musiken idag lyssnade de på sista avsnittet i serien om de kidnappade instrumenten. Det var ett väldigt spännande slut och som avslutande uppgift fick de rita hur de tror att vaktmästaren ser ut.

Ni som glömt att ta med glasburk kan ta med det på måndag så att vi kan dekorera våra lyktor till Tusen lyktor.

v.46

Mån: