3:ans veckobrev, v. 36

På tekniken denna vecka har vi och lärt oss om de s.k. enkla mekanismerna (hävstången, lutande planet, kilen, hjulet och skruven). Vi inledde lektionen med att titta på ett filmklipp där vi fick lära oss om krafterna bakom de enkla mekanismerna och vi fick se olika exempel på hur de tekniska lösningarna hjälper oss i vardagen. Vi pratade om att samtliga mekanismer finns på en lekplats och eleverna fick fylla i ett arbetsblad om det vi lärt oss.

Veckans grej denna vecka var Eiffeltornet vilket flera elever listat ut. Vi lärde oss intressant fakta om detta höga torn, bland annat att man behöver gå 1665 trappsteg för att komma upp till toppen såvida man inte väljer att ta en av de åtta hissarna. Nästa veckas ledtråd är Fröken bagge.

I tisdags hade vi en trevlig friluftsdag på bokliden. Vädret var med oss och eleverna tog sig an de olika stationerna med glatt humör. De fick bl.a. göra kolbullar, leka lekar, göra figurer av naturmaterial och gå en tipsrunda om allemansrätten.

Vi har fortsatt arbetet om vårt samhälle på SO:n. En fiktiv lokal stod ledig och eleverna har i lärgrupper fått arbeta med att bestämma vad lokalen skulle användas till. De har fattat beslut i grupp och provat på både öppen omröstning med handuppräckning och sluten omröstning med röstsedlar i demokratisk anda. Det vinnande förslaget på den tomma lokalen blev att den skulle användas till att bedriva veterinärverksamhet. Eleverna var eniga om att det finns husdjur i Liatorp som skulle kunna få snabbare hjälp om vi haft en veterinär i byn.

I matten har vi lärt oss att sortera tredimensionella former på olika sätt och att kunna beskriva vilka egenskaper formerna sorterats utifrån (form, färg, storlek eller hur sidoytorna ser ut). Vi har också tränat på att se vilken form som saknas i ett mönster, att fortsätta mönster och att skapa egna mönster.

En liten påminnelse för er som missat att gå in och fylla i personbladet för ert barn på IST. Båda vårdnadshavarna behöver godkänna formuläret för att det ska ”gå igenom”. https://svara.ist.se/

Mån: Ta med glosboken

Tis:

Ons: Studiedag

Tor: Idrott + ombyte. Läsläxa (läskort + läsläxebok med till skolan).

Fre:

Ha en fin helg! /Maja