2:ans veckobrev v 36

I tisdags hade vi en härlig dag ute tillsammans. Eleverna fick testa på fyra olika stationer. Det var en tipspromenad om allemansrätten, skapa en människa av naturmaterial, göra kolbullar över öppen eld och lekarna ”alla ekorrar byter bo” och ”katten är lat”.

Vi lärde oss om Eiffeltornet på veckans grej. Vi lärde oss bland annat att det invigdes 1889 och att tornet egentligen skulle rivas ganska snart efter att det var klart. Det finns 3 våningar och 8 hissar. Be gärna era barn berätta lite på måndagar om vad de lärt som om grejen.

På matematiken har vi börjat jobba med klockan. Vi har pratat om hel och halv timme. Tillsammans med treorna jobbade vi med lite problemlösning och även på matteportalen.

Vi har också jobbat med olika linjer på bilden. Med hjälp av bara tre linjer kunde vi göra en bild med en sol, ett berg och hav.

På svenska har vi jobbat vidare med att skriva berättelser, så vi har tillsammans tränat på att planera och sen även skriva en gemensam text. Den handlade om Tanja på badhuset, därefter fick eleverna göra en egen planering för att nästa vecka skriva en egen text.

Igår bytte vi platser och eleverna fick tillsammans med sin axelkompis färglägga en t-skrit. De skulle tänka på att bestämma tillsammans och att båda skulle hjälpas åt att rita.

På idrotten lekte eleverna denna vecka vem tar, kortleken och killerball. Alla kämpar verkligen toppenbra på idrotten. Tesan hälsar att det är ok att ta med en namnad vattenflaska till idrotten.

Om ditt barn läser ut läsläxeboken innan fredag kan de ta med den till skolan så väljer vi en ny bok.

Vecka 37

Måndag: Veckans grej – fröken Bagge

Tisdag:

Onsdag:

Torsdag: Idrott inne (ombyte och handduk)

Fredag: Läsläxa – kom ihåg boken och läskortet

Ha en fin helg!