3:ans veckobrev, v. 35

Vi har påbörjat ett nytt område i matten, geometri. Kul! Eleverna har klippt ut och vikt ihop tredimensionella former såsom pyramid, kub, prisma och rätblock och vi har tränat på att känna igen och namnge formerna. Under det praktiska mattepasset med 2: orna spelade eleverna ett tärningsspel (först till 100) och klurade på en uppgift om nyckelpigans antal prickar.

I veckans bilduppgift fick eleverna tillverka en båtbild. De vek och limmade segelbåtar och målade himmel och hav i olika nyanser. Resultatet blev effektfullt med båtarna som guppade på de skummande vågorna. Vi pratade om perspektiv som skiftar beroende på var på bilden båtarna placeras (långt fram eller längre bak).

På engelskan har vi pratat om vad detektiverna Jennie och Jack packar med sig på deras äventyr. Vi har också fått reda på vem Dino är. Eleverna har haft sitt första glosförhör och de har skrivit in nya glosor i sina gloshäften. Vi hann också spela lite Bingo med numren 1–20 där utroparen fick säga talet på engelska.

Veckans grej handlade om giraffen. Alldeles för lätt ledtråd tyckte eleverna… Ledtråden till nästa vecka är kanske desto svårare: Högt järnskelett.

Vi har fortsatt lära oss om Vårt samhälle då vi jämfört likheter och skillnader mellan vilka samhällsfunktioner och arbetsplatser som finns i Liatorp och på den affisch som vi utgår ifrån när vi pratar om vårt samhälle. Eleverna var jätteduktiga på att komma på både likheter och skillnader. Vi har också arbetat med vårt närområde genom att eleverna markerat var på kartan de bor, skrivit sin hemort och tagit reda på antal invånare i hemorten.

I svenskan har eleverna gjort Legilexi (en kartläggning som följer elevens läsinlärning över tid). Tillsammans med åk2 har vi pratat om en berättelses olika delar. Eleverna har skrivit en berättande text om Teo och Tanja och i lärpar har de tillsammans hittat på hjälpare och lösningar till olika problem.

Mån: Ta med glosbok.

Tis: Friluftsdag – kläder efter väder. Ta gärna med en liten fika.

Ons: Idrott med ombyte

Tor: Idrott med ombyte. Läsläxebok + läslogg.

Fre:

Ha en fin helg! /Maja

Ps: Jag vill passa på att tacka för ett trevligt föräldramöte i måndags. Om du inte hade möjlighet att komma och har frågor eller funderingar får du gärna kontakta mig på maja.erlandsson@almhult.se eller via mobil 0738-555225, alternativt via fritids mobil: 0732084483