2:ans veckobrev, v. 21

Det blir ett lite kortare veckobrev då vi bara gått tre dagar denna vecka. I måndags hade vi bokcirkel i mindre grupper med samtal och läsning av läsläxeböckerna. Roligt att höra hur elevernas läsning utvecklas och att alla delar med sig av sina tankar kring innehållet.

På engelskan tittade vi på ett avsnitt ur ”Pick a colour” och lärde oss att säga fraser om hur vi tar oss till skolan på morgonen. How do you get to school? I go by car/by bus/by bike, I walk etc. Vi lärde oss sången ”Holiday” och gjorde ett arbetsblad om “My dream holiday”.

I matten har vi fortsatt att lära oss om analog tid och att beräkna tidsskillnader. Inte helt lätt men vi övar vidare. Bilduppgiften denna vecka handlade om att fundera kring sina intressen/vad man tycker om och skissa upp det i ett par solglasögon för att sedan teckna sig själv och färglägga bilden. Nedan ser ni resultatet 🙂

I svenskan har vi fortsatt att arbeta med fantasiberättelsen ”Spökpiraten” på olika vis, bl.a. genom att göra en textanalys i lärgrupper kring miljön; hur det ser ut och känns på ön och på värdshuset där berättelsen utspelar sig. Idag hade vi diktamen på de ord som eleverna haft i läxa att stava.

Vecka 22

Måndag: Bokcirkel (ta med läsläxeboken)

Tisdag: Idrott ute (ombyte och dusch)

Onsdag: Friluftsdag på Bokliden