3:ans veckobrev v 20

Denna veckan har vi varit i diö och hälsade på. Det var kul. Dom nya lärarna har varit på besök och dom tog med sig Thea och Bosse som vi ställde frågor till. Dom är snälla. Vi har haft liatorps ruset. Vi sprang långa hållet. Vi har jobbat om stopp min kropp med Sara. Vi har haft matematik typ varje dag. Igår spelade vi Minecraft. Det var kul att träffa alla klasskamrater på samma gång. Kram från Seth och Saga

———————————————————————————————————-

Först ett tack till alla som kom på trivselkvällen igår och ett extra stort tack till föräldraföreningen för bidragen till skolan.

Det har varit en händelserik vecka. I tisdags sprang hela skolan Liatorps ruset. Alla kämpade verkligen toppenbra.

I onsdags fick vi besök av de nya lärarna, Linda och Henny som kom tillsammans med två gamla Liatorps elever. Eleverna fick chans att ställa många frågor ex får man vara inne på rasten, är det två maträtter, när börjar och slutar skolan, kommer vi få datorer, ska vi ha olika klassrum och måste man ha överdragsbyxor?

Igår var vi på besök på Diö skola. Först visade de oss skolgårdens gränser och sen fick vi äta i matsalen. När vi kom in gjorde vi namnskyltar och lekte en namnlek med en ballong. Efter det fick eleverna i grupper om 2 eller 3 komma överens om något att bygga i Minecraft. Bygget skulle innehålla en favoritfärg, frukt och ett skolämne. Vi hann också med en del fri lek ute på skolgården.

V träffade också den nya flickan Mirta, som kommer börja i klassen efter sommaren.

På NO:n jobbade vi om blodet och hur det olika blodkropparna jobbar med att transportera syre och koldioxid, skydda oss mot infektioner och få blodet att stelna om man får ett sår.

Idag fortsatte Sara arbetet med Stopp min kropp. Idag handlade det bland annat om lagar och vad som är förbjudet och inte. Det är vuxnas ansvar att skydda barn, men det finns vuxna som struntar i dessa lagar. Vi lyfte igen vikten att prata med en vuxen om något sådant skulle hända och att det aldrig är barnets fel. Den här filmen kollade vi på.

Vecka 21

Måndag: Läsläxa – ta med boken och läskortet

Tisdag: Idrott inne (ombyte och dusch). Diös 3:or besöker oss.

Onsdag: Engelskaglosor – ta med glosboken

Torsdag: Röd dag