2:ans veckobrev, v. 20

I måndags hade vi besök av konstpedagog Madeleine från Regionteatern som genomförde olika övningar med koppling till föreställningen Guldet som vi såg i Älmhult i fredags. Eleverna fick bearbeta deras intryck från föreställningen genom att samtala om de olika karaktärerna, lyssna på musiken från teatern, dramatisera genom att försöka efterlikna karaktärerna (bl.a. sjöjungfrur och jättar) för att sedan rita en bild som skulle symbolisera ”Detta är guld för mig”.

På tekniken tittade vi på ett avsnitt ur ”Typiskt teknik” om hur man bygger hållfast. Vi lärde oss begreppet fackverk; teknik som gör konstruktionen hållfast. Trianglar, pelare, balk, rör, valv och armering är exempel på fackverk som bidrar till en hållfast konstruktion. Eleverna fick sedan i uppgift att bygga en hållbar konstruktion med endast tandpetare och häftmassa som material. Först fick de göra en skiss på hur de tänkt sig bygget innan de satte igång att bygga (i grupper om 3 personer). Det var inte helt lätt att få byggena hållfasta så vi ”fuskade” med limpistoler efter ett tag. Engagemanget var stort och alla grupperna fick ihop fina hållfasta byggen. Många var ni vårdnadshavare som kikade in i klassrummet och fick se byggena på trivselkvällen igår, kul!

Vi har avslutat området kring programmering i matematiken denna vecka genom ”Min kunskapslogg” i matteboken Singma. Eleverna har också provat några programmeringsövningar på Skolplus. Idag lärde vi oss att kunna läsa av en analog klocka som visar kvart i, kvart över och olika 5-minutersintervall. Eleverna har lärt sig att beskriva hur tim- och minutvisaren rör sig och att visa olika klockslag på analoga klockor.

I tisdags hade vi Liatorpsruset. Så roligt att få ta del av denna tradition! Fint väder med glada och springsugna barn, härligt 😊

På engelskan spelade vi djurmemory och lekte en lek, ”Pick an animal” där barnen fick dra ett kort med en bild på ett djur, säga djurets namn (This is a cat/an elephant etc.) och beskriva färgen (It is grey, it is black). På SO:n har vi tittat på Lilla Aktuellt skola och eleverna fick anteckna något från programmet som de tyckte var intressant eller undrade över.

Under svenskapassen har vi gjort Legilexi och DLSbas (ett diagnostiskt material kring läs- och skrivförmåga) och idag utvärderade vi veckan i våra tankeböcker.

Nästa vecka blir en kort vecka då eleverna är lediga torsdag och fredag. OBS! Svenskaläxan lämnas in på onsdag.

Måndag: Bokcirkel (ta med läsläxebok)

Tisdag: Idrott (dusch och ombyte)

Onsdag: Svenskaläxa (ta med lila mapp)

Torsdag: Röd dag