3:ans veckobrev v 19

Det har varit en rolig vecka. Vi har tittat på Lilla aktuellt och Nor skulle sluta. Igår slutade vi på simningen. Det var tråkigt.

På matten gör vi klart i matteboken.

Vi ska sluta här efter sommarlovet.

Kram Molly Polly och Ella Bella Bing Bong

———————————————————————————————————-

Nu är 5 veckors simskola slut och alla eleverna har gjort stora framsteg. De har kämpat toppenbra!

På tekniken har vi pratat om olika material, verktyg samt saker som kan användas för att fästa ihop något. Sen fick eleverna planera för att bygga något som passar på en lekplats, så att vi kan bygga små modeller nästa vecka.

På matematiken repeterar vi olika begrepp ex hälften/dubbelt och skillnad. Vi pratar också om multiplikation och division. Vi jobbar både i helklass, med kompis och enskilt.

På NO:n har vi jobbat vidare om skelettet och även tittat närmare på våra lungor.

Sara var hos oss igår igen och då pratade vi om att lyssna på sina egna känslor och att sätta gränser för sig själv, men också om att lyssna på och förstå andras signaler. Det är viktigt att kunna visa eller säga stopp och nej, när något inte känns bra. Vi pratade också om ordet samtycke – man måste kolla så att både vill samma sak och tycker det är okej.

Nu börjar det bli dags att förbereda sig inför 4:an så nästa vecka kommer elevernas nya lärare, Henny och Linda, på besök. På torsdag stannar vi kvar i Diö efter slöjden och idrotten. Då träffar vi Diös 3:or för att lära känna dem lite bättre. Vi kommer också äta mat i deras matsal.

Vecka 20

Måndag: Läsläxa – ta med boken och läskortet

Tisdag: Liatorps ruset – kom ombytt, packa med kläder och handduk. Liten fika för den som vill.

Onsdag: Engelskaglosor – ta med glosboken. Nya fröknarna, Linda och Henny kommer på besök.

Torsdag: Utegympa (ombyte och dusch). Besök hos Diös 3:or.

Fredag:

Ha en fin helg!