F-klassens veckobrev v: 18

I måndags var vi på biblioteket i Älmhult. Vi åkte linjetrafiken dit och fick åka väldigt mycket buss för pengarna. Eftersom vägen är avstängd efter Stenbrohult så fick vi hoppa på i Liatorp åka till Diö och vända där, sedan åka tillbaka till Liatorp för vidare färd till Älmhult. Eleverna tyckte bara att det var roligt att få åka en extra sväng. På biblioteket fick vi titta runt och få oss förklarat hur biblioteket fungerar. Vi fick också lyssna på en kort saga om Carl von Linné som barn. Som avslut skulle eleverna leta reda på en skattkista någonstans i biblioteket och där dök Carl von Linné upp. Han berättade för oss om sitt liv och vi fick svara på lite frågor. Eftersom vi hade haft honom som veckans grej så kunde eleverna redan massor. Innan vi åkte till skolan igen så åt vi vår frukt.

Vi har fortsatt att jobba med En bra av poesi och denna vecka var det dags för en dikt om Krakelspektakel utav Lennart Hellsing. Efter diktläsning och en kort animering utav filmen så fick eleverna skriva egna vårdikter. Vi gjorde ”börjar meningar” som eleverna fick fortsätta på t.ex. Våren luktar som…… Elevernas fina dikter finns upphängda i klassrummet.

På veckans mattepass har vi jobbat med ”lilla plus”, addition inom talområdet 5. Vi pratade om  strategin ”störst först” och hur man fortast får fram ett svar innan man har befäst talen. Vi kommer att jobba vidare med det nästa vecka.

Svaret på veckans grej var Liatorp. Vi lärde oss att det finns en ICA-affär och att fröknarna tror att skolan är den bästa i hela världen. Nästa veckas ledtråd är: Goda saker.

På måndag är det äntligen dags att låna böcker igen. Philip har lite bokprat med oss innan vi får låna. Skicka med era barn låneböckerna de har hemma.

Måndag: Boklån

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Nya F-klassarna besöker oss.

Fredag: Veckans grej

Ha en fin helg!!

Tesan och Matilda

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.