3:ans veckobrev v 18

Den här veckan har varit kul. VI har jobbat med 1:an för i höstas letade 3:an och 1:an efter en sten och den här veckan målade vi dom. Vi har städat bänkarna typ i 1 timme. Nästa vecka ska vi ha dom sista två dagarna på simningen. Det är dåligt. På tisdag hade eleverna Emil och Ludvig en lek på gympan. Vi har haft matte på matten har haft visa hur man tanker.

Ludvig/Ludde/Kudde och Joel Boel

———————————————————————————————————-

På tekniken repeterade vi de 5 enkla mekanismerna – kilen, skruven, hävstången, lutande planet och hjulet. Vi tittade på en film och pratade sen om var och när de används.

På svenskan har eleverna planerat för och börjat skriva en berättelse. I veckan har vi också pratat om och skrivit ord som stavas med -ck och även sammansatta ord ex hus + bild = husbil.

På matematiken har vi jobbat vidare med att visa din lösning och även pratat om begreppet skillnad.

Sara har varit hos oss och jobbat med Stopp min kropp. Denna vecka började vi pratade om vilka delar av kroppen som man upplever som privata och var på kroppen det är ok och inte ok att någon rör mig.

På NO:n har vi sen jobbat vidare med att benämna olika kroppsdelar. Igår såg vi också en film om skelettet och byggde ihop varsitt skelett.

Nästa vecka börjar vi med utvecklingssamtalen och eleverna har börjat förbereda en del till dessa. Det ska bli roligt att träffa er föräldrar – Välkomna!

Måndag: Läsläsa – ta med boken och läskortet

Tisdag: Idrott inne (ombyte och dusch)

Onsdag: Engelskaglosor – ta med glosboken. Simundervisning (badkläder och handduk)

Torsdag: Simundervisning (badkläder och handduk)