2:ans veckobrev, v. 17

I måndags hade vi bokcirkel i tre grupper. Texten de olika grupperna läste har eleverna fått med sig hem som läsläxa till måndag. Låt gärna era barn läsa texten både tyst för sig själv och högt samt återberätta handlingen. På måndag får de fortsättningen på kapitelboken som kommer att utgöra läsläxan till veckan därpå.

Under svenskapassen har vi pratat om och tränat på alfabetisk ordning på olika vis. Vi har ställt oss i alfabetisk ordning, jobbat på elevwebben (Läsresan) med att sortera blandade bokstäver samt bildat meningar utifrån alfabetisk ordning. Det är också vad svenskaläxan till torsdag berör.

I engelskan har vi lärt oss namn på vanligt förekommande leksaker. Vi lär genom både hör-, tal- och skrivövningar. Under bildlektionen denna vecka tillverkade vi egna bokmärken och tränade samtidigt på att följa en instruerande text. De blev jättefina! På syslöjden har eleverna börjat sy på symaskin och i träslöjden tillverkas nu bland annat en grind, hundleksak och låda.

Matematiken har fortsatt att handla om pengar och dess värde. Vi har lärt oss innebörden av att växla pengar och tränat på att växla mynt och sedlar på olika sätt. Vi har också repeterat blockmodellen med fröken Betty för att kunna använda den vid problemlösning.

I NO har vi lärt oss om flyttfåglars beteenden och vad begrepp som revir, häckning och prägling betyder. Nu vet vi också lite mer om varför vi firar valborg och första maj 😊

Vecka 18

Måndag: Bokcirkel (ta med läshäftet)

Tisdag: Idrott med ombyte