2:ans veckobrev, v. 14

Denna vecka har vi testat att programmera i ScratchJr. Första passet gick vi igenom grunderna i kodning och de olika funktionerna som fanns i programmet. Eleverna fick sedan fylla i varsin Storyboard utifrån deras berättelser om sin superhjälte som de skrivit tidigare under veckan (inspirerade ur ”Dex -en superhjälte med hjärta” ur Läsresan som vi läst i svenskan). Vid andra programmeringstillfället var det dags att försöka återskapa berättelsen i ScratchJr. Jag och IKT-pedagog Peter som varit med är imponerade av med vilken lätthet eleverna tar till sig de olika funktionerna och hur kreativa de är när de skapar i programmet. Kul!

I torsdags var det dags för en andra trivselträff med F-klassen. Eleverna satt tillsammans i par och målade mandalas med hjälp av den kooperativa strukturen ”Kloka pennan” då den ena berättade för den andra vilken färg hen skulle använda och vad som skulle färgläggas, för att sedan byta. Det blev en trevlig förmiddag med gott samarbete eleverna emellan.

I matten håller vi nu på att avrunda kapitlet om addition och subtraktion med växling. Det var ett klurigt område som vi fick stanna upp och tänka till kring för att få rätt på uträkningarna men efter påsk är vi redo att gå vidare och lära oss känna igen, namnge och räkna sedlar och mynt.

Veckan avslutades med diverse vår- och påskpyssel i alla klassrum. I elevernas plastfickor ligger idag ett bokmärke med en (frivillig) påsklovsutmaning från www.jagharlast.se På baksidan står elevernas inloggningsuppgifter om de är sugna på att anta utmaningen 🙂

Nu har eleverna haft sina utvecklingssamtal och jag vill tacka er alla för givande samtal!

Vecka 16

Måndag: Annandag påsk

Tisdag: Idrott med ombyte

Onsdag:

Torsdag: Svenskaläxa (ta med den lila mappen)

Fredag:

Ha ett fint påsklov så ses vi vecka 16 igen! /Maja och Johan