3:ans veckobrev v 10

Vi började veckan med att låna nya böcker till vårt klassrum hos Philip i biblioteket.

Denna vecka har vi tränat vår läsförståelse genom att läsa en text och svara på frågor genom att välja rätt alternativ. Texten handlade om en fotbollsmatch så efteråt fick eleverna i uppgift att skriva en berättelse där en boll på något sätt skulle finnas med. Vi repeterar strukturen för en berättande text och jobbar med att utveckla texten.

På matematiken har vi bland annat fortsatt träna på att visa hur jag tänker. Idag gjorde vi en aktivitet där vi tittade på fyra olika tal och samtalade kring vilka 3 som kan höra ihop och motiverade varför. Det fanns flera olika lösningar.

På SO har vi startat upp ett nytt arbetsområde som kommer handla om människans uppkomst och forntiden. Denna vecka har vi lärt oss om hur människan har vandrat ut i världen från Afrika och om vår människoart Homo Sapiens och en annan som heter Neandertalare.

På bilden jobbade vi med vattenfärg och eleverna skulle välja ett föremål och måla det två gånger. Första gången med bara en färg och andra gången med så många färger som möjligt.

Vecka 11

Måndag: Läsläxa – ta med boken och läskortet

Tisdag: Ishallen – ta med skridskor, hjälm och liten fika.

Onsdag: Studiedag

Torsdag: Idrott inne (ombyte och dusch)

Fredag:

Ha en härlig helg!