2:ans veckobrev, v. 7

Vi har på olika vis uppmärksammat att det är vänliga veckan denna vecka. Eleverna har gjort fina hjärtan-träd under bildlektionen och vi har antagit en snällhetsutmaning. Varje morgon kom vi tillsammans överens om en snäll sak som vi skulle göra mot varandra under veckan. Eleverna har skrivit fina adjektiv om varandra och klistrat fast på ett rött hjärta. Lite Alla hjärtansdag-fika har vi också unnat oss!

I svenskan har vi bl.a. lyssnat på en radioserie där barn berättar och samtalar om tankar och upplevelser kring kärleken. Avsnitten berörde mod/att våga och kärleken till ett husdjur. Vi hade intressanta samtal om innehållet och eleverna har fått skriva brev till någon person de tycker om och/eller ett älskat husdjur (som finns eller inte finns). Vi har också provat på att skriva dikter och pratat om hur de är uppbyggda med verser som har bra rytm och flyt och som ibland rimmar. Idag hade vi diktamen på orden som eleverna haft i svenska-läxa (ord som låter j men börjar på g). Eleverna har också gjort uppdrag i svenskaportalen om synonymer under veckan, något vi arbetat med parallellt i Läsresans övningsbok.

På idrotten lektes det kinesiska muren och tagenleken ”Sol, vind och vatten”. Mycket kul tyckte eleverna! Några elever blev klara med sina namnskyltar från trä-och metallslöjden i tisdags och fick ta hem dem. Fina!

V 9

Måndag: Bokcirkel med Philip + läsläxa (ta med läsprotokollet)

Tisdag: Idrott med ombyte

Onsdag:

Torsdag: Svenskaläxa (lila mapp)

Fredag:

Ha ett härligt sportlov! /Maja och Johan