3:ans veckobrev v 4

Det blir ett lite kortare brev även denna vecka eftersom jag har varit hemma. Pernilla har haft hand om de elever som varit på skolan.

Eleverna har jobbat vidare med bråk på mattelektionerna. Det blev också ett bingospel med olika bråk.

På tekniken fortsatte vi med hur människan har härmat naturen. Vi läste en bok som heter ”Vi gör som djuren” och sen fick eleverna göra en egen bok där de valde olika uppfinningar som de ritade bilder och skrev meningar till.

På NO:n har eleverna jobbat mer med årstiderna. De har bland annat sett film, samlat stödord och skrivit egna faktatexter om våren och vintern.

Eleverna har också fortsatt skriva sina berättelser om den öde ön.

Som avslutning på veckan målade eleverna mandalas till lugn musik.

Information om läsläxan

På måndag kommer vi tillsammans med Philip (som jobbar som bibliotekarie och läsfrämjare/inspiratör) starta upp läsläxan igen.

Eleverna kommer delas i grupper och läsa samma bok som några av sina klasskamrater. På måndagar kommer vi diskutera och samtala om bokens innehåll. Gruppen bestämmer också tillsammans vilka sidor de ska ha i läxa under veckan. Sen läser varje elev dessa sidor hemma så att de kan samtala vidare nästa måndag.

Vecka 5

Måndag: Uppstart av läxläxa

Tisdag: Idrott inne (ombyte och dusch)

Onsdag: Engelskaglosor – ta med glosboken.

Torsdag: Idrott inne (ombyte och dusch)

Fredag:

Trevlig helg!