2:ans veckobrev, v. 4

Denna vecka har personal som hållit sig friska i dessa smittspridningstider hjälpts åt i klasserna, också i 2:an då jag insjuknade mot slutet av förra veckan och har suttit i karantän några dagar denna vecka. Det har flutit på bra i klassen och eleverna har bland annat påbörjat den nya matteboken där de arbetat med att räkna och känna igen talen 0–1000. Vi har tränat på att dela upp tal i hundratal, tiotal och ental genom att använda positionssystemet, bland annat genom ett tärningsspel i par där en 9-siffrig tärning kastas av samma spelade tre gånger för att sedan skriva in talet som bildades i en positionstabell. Den andra spelaren kastar sedan sin tärning tre gånger, för in talet i tabellen och jämför vems tal som var högst. Eleverna har också färdighetstränat positionssystemet utifrån ett arbetshäfte från skolplus under veckan.

I svenskan har eleverna jobbat vidare med Läsresebokens kapitel om serier. Vi har tillsammans läst en kort berättelse för att därefter rita upp berättelsens händelse i tre serierutor med pratbubblor, symboler och en illustrativ miljö. Klassen har också pratat om vad man kan göra på en rast. De har samlat ord kring vad man kan se, höra och göra under rasten för att sedan skriva några meningar om ens egna upplevelser om raster.

På engelskalektionen tittade barnen på ett avsnitt ur ”Pick a colour” som handlade om musik och olika musikinstrument. Eleverna fick höra en melodi spelas med olika instrument och likt barnpanelen i programmet fick de lyssna och gissa vilket instrument som lät. De har också ritat instrumenten och skrivit de engelska namnen på dem. I musiken med Jannice lärde sig eleverna vad en helnot, halvnot, fjärdedelsnot och G-klav är.

Under NO-passet tittade vi på ett utbildningsklipp om bävern och lärde oss att bävrar har dålig syn men ett mycket bra luktsinne och kan känna lukt under vattnet. Deras kraftiga tänder växer ständigt och de kan fälla stora träd vilket ställer till en hel del skador i parker och jordbruk.

Varje fredag skriver eleverna i en tankebok där de utvärderar veckan som gått; vad de lärt sig om, vad de är nöjda med och vad de tyckt varit roligast under veckan för att ge några exempel. Det ger eleverna tillfälle att reflektera och bearbeta nyvunnen kunskap. Jag är imponerad över hur bra de redan skriver och hur engagerade de är när vi tillsammans först spånar i en tankekarta över vad som hänt under veckan.

V.5

Måndag: Boksamtal med Philip (bibliotekarie). Läsläxa (ta med bok och läsprotokoll).

Tisdag: Idrott med ombyte

Onsdag: Slöjd

Torsdag: Svenskaläxa (lila mapp).

Fredag:

Trevlig helg! /Maja och Johan