1:ans veckobrev v.3

I måndags var Philip inne i klassen och presenterade lite böcker för oss för att skapa intresse för läsning. Vi har börjat med att ha tyst läsning varje morgon när eleverna kommer in. Det har fungerat mycket bra. Eleverna fick även chans att låna hem en bok för läsning hemma, antingen en bok som man vill läsa själv eller som ni läser tillsammans hemma. Detta kommer att vara valfritt och vi kommer att ha chans att låna nya böcker varannan måndag. Boken lämnas tillbaka när ni är klara med den.

I måndags på passet där eleverna arbetar med sina mål som bestämdes på utvecklingssamtalet så arbetade alla med målet lilla plus och minus. Nästa vecka kommer de att få en matteläxa där de ska träna detta mer hemma. Den läxan kommer att vara från onsdag till onsdag då eleverna tyckte att det var lättast att komma ihåg om det var samma dag som läsläxan.

I Läsresan har vi denna vecka arbetat med att skriva en instruerande text där de skulle berätta om hur en robot fungerar. Detta var lite svårt och många har svårt att komma på egna hela meningar. Detta får vi arbeta vidare med.

Idag började vi på sista kapitlet i matteboken som handlar om addition och subtraktion inom talområdet 0-20. Det som vi gick igenom idag var att använda oss av en 10-ram för att räkna ut ett additionstal och att räkna uppåt.

På SO-passen har vi börjat på ett nytt tema som handlar om förr i tiden och att göra jämförelser med hur vi har det nu.

v.4

Mån: