2:ans veckobrev, v. 3

I måndags fick vi boktips från Philip som berättade om några intressanta böcker för eleverna som de kan låna hem som läsläxeböcker. På läsprotokollet de fick med sig hem finns också en ruta för rörelse att fylla i då ”läsning är för knoppen som rörelse är för kroppen”. Vi har lärt oss vad som är utmärkande för serier; att en serie berättar med både bild och ord och att den består av serierutor som fungerar lite som tavelramar och håller allt på plats. Vi har lärt oss hur en pratbubbla, tankebubbla, skrikbubbla och viskbubbla ser ut. Eleverna har fått läsa några serier tillsammans, arbetat med läsförståelsefrågor och några har provat på att göra en egen kort serie utifrån en text vi arbetade med om djurens exkrement/avföring och hur det ingår i naturens kretslopp. Vi kommer arbeta vidare kring serier ett tag framöver, både att teckna för hand och så småningom digitalt med animationer på elevernas Ipads.

I engelskan gjorde vi vimplar som eleverna fick berätta om sig själva på. De fick bl.a. skriva sin ålder, födelsedag, favoritmat och favoritdjur. Under bildlektionen var det fullt fokus på att måla häftiga fyrverkerier med akrylfärg. Vi tränade perspektiv genom att klippa ut och klistra in en stad av hus framför himlen.

Vi har arbetat med det sista kapitlet i matteboken som handlade om att lösa problem med multiplikation och division. Eleverna har också jobbat klart bakåt i deras böcker och några uppdrag i matteportalen har hunnits med under veckan. Nästa vecka påbörjar vi matteboken ”Singma2B”.

Måndag: Läsläxa (ta med bok och läsprotokoll)

Tisdag: Idrott med ombyte

Onsdag: Slöjd

Torsdag: (ingen svenskaläxa denna vecka)