F-klassens veckobrev v: 3

I onsdags hittade vi inte Lilla Bus när vi kom in i klassrummet på morgonen. Vart hade hen tagit vägen? När vi hade kommit in i klassrummet och tittade mot tavlan så hittade vi Lilla Bus uppe vid projektorn med ett brev under sig. Så busigt!! I brevet stod det att hen bar om förlåtelse för att hen inte hade svarat på våra brev vi hade skrivit till hen. Men nu fick vi svar och några frågor tillbaka, vilken är din favoritfärg, favoritfrukt och favoritårstid. Eleverna svarade på sin Ipad. Sedan la vi svaren i ett kuvert till Lilla Bus. Nu väntar vi på vad som ska hända härnäst.

Veckans bokstav har varit Bb och vi har gjort bin med genomskinliga vingar. Svaret på veckans grej var blåvalen och vi fick bl.a. lära oss att blåvalen kan bli 30 meter lång. Vi gick ut i kapprummet och mätte ut 30 meter. Korridoren räckte inte så jag fick gå ut genom dörren innan jag hade mätt ut 30 meter. Nästa veckas bokstav är Öö och ledtråden till veckans grej är Lång bro.

På matten har vi fortsatt med att dela upp siffran sju på olika vis, både med tärning och multilink.

Denna vecka har vi börjat med ett lite större arbete i No som kommer att vara några veckor framöver. Det kommer handla om hållbar utveckling. I måndags började vi med att prata om vad som händer om vi slänger plast i naturen och vad det är som vi kallar skräp. I går tittade vi på en del i en film om skräp som berättade för oss vad som händer med de sopor som vi inte sorterar och vad som händer med glaset som vi sorterar. Vi spikade också fast olika sorters skräp på en planka som vi grävde ner i jorden. Innan vi grävde ner plankan så ställde vi en hypotes om det olika skräpet. Nu ska vi vänta några veckor innan vi gräver upp plankan.

På måndag ska eleverna få låna hem två böcker var från vårt bibliotek. Böckerna får de låna upp till 4 veckor innan de lämnar tillbaka dem, men det går bra att lämna dem tidigare.  Böckerna skickar ni med barnen till skolan igen när de läst dem eller ni läst för dem. Eleverna får möjlighet att låna böcker varannan vecka.

V: 4

Måndag: Boklån

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Läxa

Fredag: Veckans grej

Trevlig helg!

Tesan & Matilda

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.