F-klassens veckobrev v: 48

Vilket härligt vinterlandskap vi har. Eleverna har fullt upp på rasterna med att åka pulka och leka i snön.

I onsdags hände det något märkligt igen. När vi kom in i klassrummet efter förmiddagsrasten så låg det ett brev vid huset. I huset tittade en liten hundvalp ut. Hur gör vi nu? Vad vill hundvalpen? Vi fick läsa brevet och fick reda på att det var hundvalpen som hade stökat till det i vårt klassrum förra veckan. Valpen undrade också om vi kunde ta hand om hen? Det kunde vi givetvis. Men vad heter den? Eleverna fick hämta sina Ipads och skriva namnförslag till valpen. Nu blir det inte lätt för valpen att välja. Vi får se vilket namn det blir.

Veckans bokstav har varit Tt och vi har jobbat med bokstaven både i vår ABC- bok och med våra Ipads. Svaret på veckans grej var tvättbjörn och vi fick lära oss varför den heter just tvättbjörn. Nästa veckas bokstav är Ff och ledtråden på veckans grej är färgat krut på nyårsafton.

På veckans bildpass gjorde vi tomtar utav papperstallrikar, papper och oljekritor. Det var första gången vi använde oljekritor så det blev lite kladdigt.

I veckan har vi hunnit med att jobba två pass med julen. Vi har lärt oss varför vi får julklappar, vem jultomten var och varför vi äter pepparkakor och vad som händer när man äter pepparkakor. Nästa vecka ska vi prata om julgranen.

På musiken med Jannice har vi pratat om vår röst. Hur vi ska sitta för att rösten ska höras bäst och att vi ska vara rädda om vår röst. Vi fick även höra på olika röster, jojk, beat box, rap.

Mattelektionen har handlat om siffrorna 7-10. Vi har tränat på siffra – mängd och på hur siffrorna skrivs.

På tisdag nästa vecka ska vi åka skridskor på idrotten. Läs separat inlägg.

V: 49

Måndag:

Tisdag: Skridskor (läs separat inlägg)

Onsdag:

Torsdag: Läxa på bokstaven Ff.

Fredag: Veckans grej, ledtråd: färgat krut på nyårsafton.

Trevlig helg!

// Tesan

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.