2:ans veckobrev, v. 48

Under veckans SO-pass har vi lärt oss mer om fornnordisk mytologi och att de flesta av veckans dagar fått namn efter fornnordiska gudar och gudinnor.

I NO har vi arbetat STL-inspirerat (skriva sig till läsning) kring fakta om olika djur. Vi har haft besök av Peter (IKT-pedagog) som liksom mig går en utbildning i STL och är med och genomför en del uppgifter från utbildningen i klassen. Som uppstart på arbetsområdet visade jag två korta filmer från mitt kök och vardagsrum som invaderats av en björn och en varg (!) Galet och inte helt verklighetstroget tyckte eleverna och vi diskuterade vikten och innebörden av att vara källkritisk.

Vi har pratat om vad en faktatext kan bestå av för delar genom att närläsa en text om vargen och plocka ut ”expertord” som var lite kluriga att förstå såsom skyddsjakt, fridlyst, dräktig, diar och alfapar. Eleverna fick scanna en QR-kod och i par skriva vad de ville lära sig om ett visst djur i en s.k. padlet för att sedan öppna en pdf-fil med fakta och plocka ut väsentliga delar ur texten och skriva ner i en 6-fältare. Därefter tog faktaskrivandet fart utifrån orden från 6-fältaren. Fint fokus från alla grupper under skrivprocessen!

Veckans bilduppgift handlade om djupverkan och perspektiv. Barnen har lärt sig tre principer; ju längre bort desto ljusare, ju längre bort desto färre detaljer och ju längre bort desto högre upp på pappret. De har placerat ut träd och kullar på färgade papper med dessa principer i bakhuvudet. Så här fint blev resultatet!

I onsdags öppnades den första luckan ur ”Djurens jul”, naturens egen kalender där vi får lösa dagens rim och ta del av spännande korta filmklipp kring olika djur. I samband med lucköppningen passar vi på att sortera djuren. Dagens lucköppnare tilldelas också en smarrig pepparkaka 🙂

V. 49

Mån:

Tis: Skridskoåkning (se separat inlägg)

Ons:

Tor: Läslogg + Svenskaläxa i stavning och grammatik