2:ans veckobrev, v. 37

På teknikpasset denna vecka lärde vi oss att skilja på att upptäcka och uppfinna. Eleverna fick ett arbetsblad som de tillsammans i sin lärgrupp diskuterade och fyllde i. Vi hade också en övning utifrån den kooperativa strukturen ”fråga-fråga-byt” där barnen fick varsin lapp med begrepp vi jobbat kring för att sedan gå runt i klassen och förklara sina ord. Lite knepigt var det men vi repeterar nya begrepp och vad de betyder kontinuerligt så kunskapen befästs.

I matten har vi arbetat vidare med blockmodellen och begrepp som skillnad, fler än och färre än och barnen har fått lösa uppgifter där blockmodellen står i fokus. På musiken har vi tittat på Doc´n´roll – Puls och tempo. Eleverna fick sedan i par träna på att känna pulsen till musiken genom att klappa och att kasta en ärtpåse mellan sig på olika pulsslag. Vi hade också en liten genomgång av vad en skala är och var en G-klav och F-klav sitter på notlinjerna. De kände igen G-klaven från tidigare och det visade sig att flera elever spelar olika instrument, så kul!

I svenskan har vi tränat på att skriva om en miljö, i detta fall en restaurang. Tillsammans funderade vi ut ord kring hur det såg ut på restaurangen, hur det lukade och vad vi hörde. Sedan tog det egna skrivarbetet över då eleverna formulerade meningar och skrev en egen miljöbeskrivning utifrån de ord vi samlat.

Vi har också gått igenom vad en återberättande text är och hur den är uppbyggd. Eleverna fick titta och lyssna på två olika texter, jämföra dem och ringa in tidsord. Alla var överens om att den ena texten bestod av upprepningar, saknade tidsord och en tydlig rubrik medan den andra var mer tilltalande att läsa. Så småningom ska vi skriva en återberättande text om en gemensam upplevelse i klassen.

Elevernas religionshäften börjar ta form. De kommer bli fina! Vi har lärt oss mer om Judendomen, ritat och skrivit om det centrala inom religionen. Vi har också fått titta på en över hundra år gammal bibel (!) som Noa hade med sig. Vi noterade att texten var skriven på äldre svenska och i det närmaste obegriplig för oss att läsa ?

I NO har vi lärt oss skilja mellan däggdjur och djur som lägger ägg och att sortera djurgrupper i djur med och utan ryggrad.

Vi har också gratulerat dagens födelsedagsbarn, Molly!

V.38

Måndag: