1:ans veckobrev v.37

Nu har verkligen hösten kommit och med den kommer även regnet. Det är viktigt att alla har regnkläder och stövlar här i skolan. Kom även ihåg att fylla på extraklädeslådan.

I matte har vi arbetat klart med första kapitlet i matteboken och de flesta har lärt sig hur man använder talcirklar även om det kan vara lite klurigt ibland. Nästa vecka kommer vi börja med kapitel 2 som kommer att handla om addition och hur man använder plustecknet.

Vi har börjat med en ny svenskauppgift denna vecka och det är att de ska träna på att skriva texter till olika bilder. De skriver på Ipad och skriver utifrån sin egen förmåga. Det kan vara att de bara skriver ord, hela meningar eller en hel berättelse. De kommer sedan kunna följa sin egen utveckling av sitt skrivande under läsåret.

I torsdags kom Stena Aluminium till oss och berättade om hur viktigt de tycker det är med säkerhet på deras egen arbetsplats men även alla barns säkerhet på cykel. Därför delar de varje år ut cykelhjälmar till alla i årskurs 1 i hela kommunen.

På musiken sjöng de sånger med Jannice bland annat Tvärtom-sången, En gammal ford, Blommig falukorv och Myggan Hubert.

I tisdags hade de idrott och då lekte de toatagen som uppvärmning och sedan lekte de kinesiska muren.

På torsdag är det skolfotografering.

v.38

Mån: