F-klassens veckobrev v: 34

Äntligen kunde jag komma tillbaka till skolan och möta denna härliga klass. Eleverna är glada, pigga och väldigt pratglada. De är verkligen suga på att lära sig nya saker. Härligt!!

Varje morgon starar vi med något som vi kallar startuppgift. Eleverna har uppgiften på sin plast i klassrummet redan när de kommer in på morgonen. De tar sina färgpennor och gör dagens uppgift. Det kan vara en målaruppgift, något som ska skrivas eller en matteuppgift. Ett bra sätt för eleverna att starta dagen, både att det blir en lugn start och att de alltid vet hur skoldagen börjar.

På veckans svenskapass har vi fortsatt att träna på att rimma på olika vis; med lyckohjulet, med rimordslådan och på ett lösblad. Vi kommer att rimma lite till nästa vecka. Vi har också tränat på att lyssna på olika ljud och på ljud som låter lika. Eleverna fick varsin dosa att skaka på och sedan skulle man hitta en kompis som hade samma ljud i sin dosa. Efter lite träning så fixade de det bättre än vad vi vuxna hade gjort.

På matten har vi tittat på ett avsnitt i Livet i mattelandet som bl.a. handlade om hur man sorterar på olika vis. Sedan fick eleverna sortera kapsyler på lite olika vis, några valde att lägga alla röda kapsyler för sig, alla Coca cola för sig osv. Detta gör vi för att träna elevernas logiska förmåga. Vi har även hunnit med att jobba lite i matteböckerna.

När vi har jobbat en liten stund så behöver vi röra på oss. Vi har sprungit popcornrundan och även dansat Gåspennestopp. Be era barn förklara hur detta har gått till.

På tisdagar har vi musik med Jannice. Denna vecka sjöng vi om munkar, en loppa, Gubben Qvist och min hatt. Flera utav sångerna har rörelser till och detta klarade eleverna galant.

Som avslutning på veckan fick eleverna göra varsin mapp som de ska samla alla sina bilduppgifter i som vi gör under detta läsår. Vi gör dem färdiga nästa vecka.

Nästa vecka börjar vi med veckans bokstav som är O. Vi vill att eleverna har med sig något hemifrån som börjar på O, tex osthyvel, orm. Detta kallar vi bokstavsläxa och det vill vi att eleverna har med sig till varje torsdag. Ni får gärna hjälpa dem att komma på något och göra detta tillsammans med dem. Varje vecka har vi även något vi kallar veckans grej som också börjar på veckans bokstav. Eleverna får en ledtråd utav mig som de ska klura ut svaret på. Ni får givetvis gärna hjälpa dem, men låt dem klura lite själva först. Nästa veckas ledtråd är: Gul krok.

Eleverna har fått egna färgpennor, blyertspenna, lim och suddgummi som de ska använda här i skolan. Vill ni så får man gärna ha med sig ett eget pennskrin att ha dem i.

Den 8 september har vi föräldramöte tillsammans med Fritids, se separat inlägg.

V: 35

Måndag:

Tisdag: Idrott med ombyte

Onsdag:

Torsdag: Bokstavsläxa bokstaven O

Fredag: Veckans grej ledtråd: Gul krok

Trevlig helg!!

// Tesan och Matilda

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.