1:ans veckobrev v.33

Välkomna till ett nytt läsår! Det är så härligt att vara igång igen och att tillsammans med Maria få ta emot era barn. Vi har haft en bra första vecka och de har varit mycket flitiga ?

Vi upptäckte i måndags att Dino inte var i skolan och vi funderade på vart hen tagit vägen. En del av trodde att hen åkt tidsmaskin tillbaka till dinosaurietiden, att hen också tagit sommarlov eller att hen blivit kidnappad. I tisdags fick vi brev från hen och alla fick skriva tillbaka till hen. I torsdags upptäcker några elever spår vid grinden på skolgården. Vi undersöker detta och kommer fram till att Dino måste varit på skolan när det var stängt och att hen inte kunde komma in.

Under veckan har vi bland annat gjort namnskyltar och bokmärken. Vi har haft faddertid med 3:an som kommer vara vår fadderklass under läsåret. De fick gå en tipsrunda med uppdrag där de skulle lära känna varandra lite bättre.

De har fått sina matteböcker och vi har hunnit börja arbeta lite dem. Singma är ett material som handlar mycket om att prata matte och att arbeta tillsammans. Jag kommer berätta mer om det framöver.

Alla har fått sin första läsläxa med hem och den ska läsas minst 5 gånger till på onsdag. Ni fyller tillsammans i läsläx-lappen och berättar hur det gick. Känner ni att det är för lätt/svår bok så kan ni skriva det. Vi får känna in vilken nivå som är lagom så här i början.

På tisdag är det idrott och då kommer vi återigen att byta om och duscha. Så ta med idrottskläder och handduk.

Jag vill gärna ha en öppen kommunikation med er föräldrar så att vi tillsammans kan göra det bästa för era barn och våra elever. Har ni några funderingar så kan ni nå mig på mejl (sofie.tillemark@almhult.se), på skolans telefon (0476-55015) eller vid behov på min privata telefon (070-3207852).

v.34

Mån: