2:ans veckobrev v 22

Nu börjar terminen verkligen nära sig sitt slut och det är bara en vecka kvar i skolan. Så denna vecka har det blivit mycket göra färdigt. Både i matte och svenska har vi kollat igenom våra böcker och arbeten så att det mesta är klart.

På NO:n har vi jobbat vidare med tyngdpunkten. Vi har varit ute och testat olika grejer på gungbrädan. Vi pratar om jämnvikt och hur vi kan påverka den. Vi jobbar oftast med hypotes (gissning) först och sen reflekterar vi hur det gick och vad som hände. Vi har även gungat och snurrat på snurran.

Veckans grej handlade om kompassen. Vi pratade också om väderstreck och efteråt gick vi ut och testade att använda varsin kompass.

Det är ingen läsläxa till nästa vecka, men de elever som har lite kvar i sin läsläxebok får gärna läsa klart den hemma och ta med under nästa vecka.

Idag har eleverna fått information kring sommarlovsboken i sin plastficka. Uppmuntra gärna läsning under sommaren.

Till nästa vecka behöver eleverna också en större påse med sig så att de kan ta hem årets skolarbeten.

v. 23

Måndag:

Tisdag: Uteidrott – Bra skor och kläder. Inget ombyte eller dusch.

Onsdag: Friluftstag – Ta med kläder efter väder, vattenflaska och liten fika för de som vill.

Torsdag: Ta med en stor påse.

Fredag: Skolavslutning 8.00 – 10.00

Ha en fin helg!