2:ans veckobrev v 19

Vi har börjat jobba med statestik på matematiken. Eleverna har bra koll på hur man kan läsa av ett diagram. Vi jobbar också med tal som kallas öppna utsagor. Det är extra klurigt när när uppgifterna ser är som denna _ – 2 = 10. Då ska eleverna fylla i 12 på den tomma platsen. Vi övar vidare.

På SO avslutade vi vårt arbete med tre av världsreligionerna genom att eleverna fick tänka ut likheter mellan judendom, kristendom och islam. Sen fick de skriva en liten text om vad de lärt sig.

På svenska har vi jobbat med argumenterande texter. Vi läste först en text tillsammans och sammanfattade vilka argument som barnet och mamma använde. Där efter tränade vi på att komma på argument och skriva en text tillsammans om varför det skulle vara bra att ha en fruktskål i klassrummet. Idag började eleverna planera och skriva en egen argumenterande text.

V 20

Måndag: veckans grej – ” rosa blommor på våren”.

Tisdag: Skoljoggen. Kom ombytt, ta med ombyte och liten fika för den som vill.

Onsdag: Läsläxa. Ta med boken och läskortet.

Torsdag:

Fredag:

Önskar er alla en trevlig helg med elevernas fina körsbärsträd som vi gjorde i veckan.

//Betty & Pernilla