1:ans veckobrev v: 17

Nu är jag färdig med alla utvecklingssamtal, det har varit så roligt för mig att få prata med er om era duktiga och härliga barn.

På matten har vi börjat med ett nytt kapitel som handlar om talen till 100. Vi har jobbat med att känna igen talen till 100, räkna uppåt och neråt med 10 skutt. Vi har även jobbat med mindre än < och större än >. Eleverna är jätteduktiga på att förklara hur de tänker och på att förklara för varandra om man inte förstår. Nästa vecka fortsätter vi med att jobba med talen till 100 på olika vis.

På bilden med Jannice har vi gjort valborgsmässoeldar utav silkespapper och toarulle. Eleverna har fått ta med dem hem i dag.

På svenskan har vi jobbat med läsförståelse. Eleverna fick en text utav mig som de sedan skulle svara på frågor till. Det fanns en även med frågor som; Vem tycker du var listigast utav räven och lejonet? Varför tycker du det?  Eleverna diskuterade fram bra svar. Nu ska vi bara jobba vidare med att svar med hela meningar. Eleverna har även fått jobba med omkastade meningar; lila jag jacka har en. Eleverna skulle formulera meningarna rätt, antingen som en fråga eller ett påstående. De skulle även tänka på var det ska vara gemena, versaler samt punkt och mellanrum. Roligt, men mycket att tänka på.

På veckans So-pass har vi fortsatt vårt arbete med mentala kartor. Nu skulle eleverna i par rita skolgården. Här fick vi träna på att tänka på hur något egentligen ser ut och även på att samarbeta, vilket inte alltid är så lätt när man tänker helt olika.

Nästa vecka kommer är det dags för veckans grej igen. Ledtråden är: osänkbart som sjönk…

På onsdag kommer elevernas nya fröken, Maja Erlandsson och besöker oss. Vi kommer förbereda lite frågor som vi vill ställa till henne.

V:18

Måndag: