F-Klass V15

På svenskan arbetar eleverna med sammansatta ord och meningar. Eleverna får ihop både riktiga ord och tramsord när de sätter ihop två ord. Det kan bli GLASS-BIL eller BANAN-BIL. När vi arbetar med meningar pratar vi om stor bokstav, mellanrum och punkt. Eleverna har arbetat med att göra meningarna mer beskrivande. På Ipad har de börjat skriva på en berättelse som ska resultera till en skuggteater så småningom.

På matematiken arbetar vi vidare med dubbelt och hälften. Vi pratar även om jämna tal och udda tal och eleverna gör uppgifter kring detta. Vi spelar kortspelet ”det finns i sjön” för att befästa siffrorna och det blir samspel i små grupper.

Mot slutet av en skoldag tycker eleverna det är skönt att få lyssna på en saga från appen polly glutt på sin Ipad.  Där kan de lyssna och följa med i bokens text.

Svaret på veckans grej var jorden och eleverna skrev fakta i sin Ipad och målade det som passar till.

V.16

Veckans bokstav C

Ti. Idrott

Ons. Ta med sak på C

To. Veckans grej. Ledtråd- Blomsterkung

Trevlig helg!  Maria

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.