2:ans veckobrev v 15

Vi har jobbat vidare i matten med att beskriva och jämför former, vad är lika och olika. Vi har också pratat om symmetri och att hitta symmetrilinjen i olika bilder och former.

På engelska såg vi filmen om ”The very hungry caterpiller”. Vi tränade sen på att prata om vad som hände i berättelsen och på att säga vad larven åt.

I veckan har vi startat upp ett nytt arbetsområde i SO. Det kommer handla om tre av våra världsreligioner. Vi har börjat prata om vad religion är, tankar om Gud och att det är okej att tro vad man vill.

På tekniken fick eleverna i uppgift att bygga en fallskärm till en liten plastgubbe. De fick först göra en skiss och välja material. Därefter började de bygga sin idé och under tiden kunde de testa den för att se om något behövde utvecklas eller förändras. Som avslutning testade vi att släppa våra fallskärmar från den höga rutschkanan ute på skolgården.

På svenskan jobbade vi med texten Kungens nya kläder. Vi började med att titta på ord och prata om deras betydelse. Sen läste vi texten och avslutade med att svara på frågor.

Tack till alla som skickat med plats- och pappersförpackningar. Det går bra att skicka med lite saker även nästa vecka.

Nästa vecka börjar vi med utvecklingssamtalen. Det ska bli roligt att träffa er föräldrar igen och under veckan har eleverna börjat förbereda sig inför sina samtal.

v 15

Måndag: Veckans grej – ”katt med toft”

Tisdag: Idrott

Onsdag: Läsläxa, ta med boken och läskortet