1:ans veckobrev v: 15

I dag var det Emilias sista praktikdag i vår klass. Tack Emilia för dessa dagar, det har varit jätteroligt att ha dig här hos oss.

I går på SO:n började vi med ett nytt arbetsområde där vi lär oss om mentala och fysiska kartor i närområdet. Vi började med att göra en mental karta över klassrummet tillsammans. Det blev många frågor; Vad är viktigt att få med när man gör en karta över ett rum? Vilken storlek ska möblerna ha? Ska man rita alla saker? Vi bestämde oss för att börja med dörrar, fönster, bord, stolar och tavlan. Vi hjälptes åt att placera ut allt så noga vi kunde. Nu var vi tvungna att se om kartan verkligen fungerade. Vi delade in klassen i två olika grupper som turades om att placera ut Apis och sedan fick den andra gruppen med hjälp utav kartan leta upp Apis. Lite för enkelt tyckte eleverna eftersom kartan var så bra.

På svenskan har vi jobbat med att ”läsa mellan raderna”. Vi började med att läsa en text tillsammans och svara på frågor om det lästa. Vi pratade också om vad man kan förstå utav en text utan att det egentligen står med. Eleverna fick sedan en ny text och göra samma sak igen fast med sina bordskompisar. Denna gången gick det bättre, nästa vecka ska eleverna få prova på det själva.

På. Matten har vi jobbat med dubbelt och hälften. Eleverna tycker att detta är ganska lätt när vi pratar om det och gör uppgifter tillsammans med hela klassen. Det blir svårare när de ska läsa och förklara helt själva. Vi jobbar vidare med detta nästa vecka.

V: 16

Måndag:

Tisdag: Idrott

Onsdag:

Torsdag: Läsläxa

Fredag:

Hoppas ni får en fin helg i det soliga vädret.

// Tesan

Det här inlägget postades i 1:an. Bokmärk permalänken.